Monitoring op afstand, een nuttig instrument voor een betere opvolging van kankerpatiënten

Enkele zorgteams van het Jules Bordet Instituut en hun patiënten gebruiken sinds bijna 6 maanden een nieuwe oplossing voor monitoring op afstand: Resilience. Deze tool maakt een betere opvolging van symptomen en neveneffecten mogelijk. Met de implementering van deze digitale oplossing kunnen gezondheidszorgverleners de band met hun patiënten versterken en tegelijk ook hun levenskwaliteit en hun algemene overleven verbeteren. Dit is nogmaals een stap in de verbetering van de patiëntenzorg in het Jules Bordet Instituut, het referentiecentrum in de strijd tegen kanker dat samen met het Erasmusziekenhuis en het Kinderziekenhuis deel uitmaakt van het H.U.B (Academisch Ziekenhuis Brussel).

Back to the news
resilience logo

Resilience, een oplossing voor monitoring van kankerpatiënten op afstand

Patiënten die een orale kankertherapie volgen, worden vaak geconfronteerd met onaangename bijwerkingen of neveneffecten met een directe impact op hun levenskwaliteit. Wegens deze effecten zijn ze weleens geneigd hun behandeling te verminderen of te onderbreken. De Franse start-up Resilience heeft met het oog op deze problematiek een gelijknamige innovatieve oplossing ontwikkeld voor de patiënten en hun zorgverleners. Telemonitoring heeft een positief effect op patiënten die een kankerbehandeling volgen. Dat wordt onder meer bewezen door het CAPRI-onderzoek[1]. Bij patiënten die behandeld worden met kankerbestrijdende middelen, wordt meer bepaald een vermindering met 9,6% van de toxiciteit en een vermindering van 1,62 ziekenhuisdagen per patiënt per jaar vastgesteld indien zij worden opgevolgd met een telemonitoringprogramma. Ook de verbetering van hun levenskwaliteit en van hun algemene overleven werd aangetoond.

Een tool om de symptomen beter te begrijpen en op te volgen

De Resilience-oplossing bestaat concreet uit een mobiele applicatie voor de patiënten en een telemonitoringtool voor de zorgverleners. De patiënt vult elke week via de app op zijn smartphone of op het internet een formulier in waarmee hij de bijwerkingen evalueert. De zorgteams van hun kant krijgen via hun monitoring-interface toegang tot de ingevulde vragenlijst en de eerdere evaluaties. Zo kunnen zij de evolutie van de symptomen volgen en worden ze meteen gealarmeerd als deze zorgwekkend zijn. Dankzij deze opvolging kan vroeger worden ingegrepen op bijwerkingen, zonder te wachten op de volgende medische consultatie. Mevrouw Anne Marie V. is een patiënte van het Instituut. Zij gebruikt de Resilience-app en verduidelijkt: “Op zekere dag belde mijn verpleegkundige me, kort nadat ik mijn formulier had ingevuld. Ze vroeg me meer details over mijn symptomen en ze besliste daarop om me kine-sessies te laten voorschrijven die me zouden helpen in mijn pijnbeheersing. Zo’n opvolging is echt wel rustgevend.” De patiënten krijgen bovendien toegang tot een bibliotheek met artikels, video’s en podcasts, ontwikkeld door een dertigtal specialisten, én tot coachingprogramma’s om hun pijnen te begrijpen en te verzachten. Een beter inzicht in hun symptomen en bijwerkingen betekent voor patiënten een betere opvolging en dus ook een betere levenskwaliteit en minder recidiverisico.

Een hulpmiddel om het contact met patiënten te onderhouden

Het initiatief om Resilience in gebruik te nemen, kwam van dr. Polastro, oncoloog in het Jules Bordet Instituut. Het platform werd geïntegreerd in de tools die onze artsen en verpleegkundigen reeds gebruikten. De gegevens die we zo verzamelen, worden ook opgenomen in de patiëntendossiers, zodat hierin rekening wordt gehouden met alle resultaten. Deze digitale oplossing biedt voorts het voordeel dat het contact tussen de patiënt en het ziekenhuis voortdurend onderhouden blijft, wat een nauwere opvolging garandeert. Om die reden wordt deze tool momenteel enkel aangeboden aan de patiënten die starten met een kankerbehandeling via orale weg: dat type behandeling wordt immers zelfstandig uitgevoerd, zonder naar het ziekenhuis te moeten komen. Hierdoor verflauwt het contact tussen de patiënt en de zorgteams. Nathalie Leclercq, verpleegkundige die de oncologische zorg coördineert: “Deze oplossing is géén vervanging voor medische opvolging via consultaties, maar een extra middel om het patiëntencontact te onderhouden.” Sinds het Instituut is begonnen met het gebruik van Resilience, werden tot vandaag al meer dan 100 patiënten erin geïntegreerd.

Met deze nieuwe techniek vervolgt het Jules Bordet Instituut, geïntegreerd referentiecentrum voor de strijd tegen kanker, dat deel uitmaakt van het Academisch Ziekenhuis Brussel (H.U.B), zijn missie om patiënten de recentste innovaties inzake behandeling aan te bieden, met het oog op een betere opvolging en een betere levenskwaliteit.

 

[1] https://www.gustaveroussy.fr/fr/asco-2020-le-dispositif-capri-prouve-son-efficacite-clinique-pour-le-tele-suivi-personnalise-des