Een gerenoveerde en interactieve ingang : Een nieuw traject, uitgekiend voor de patiënt

De inkomhal van het Erasmeziekenhuis kreeg een facelift, en het H.U.B greep die kans om nieuwe hulpmiddelen voor het regelen van afspraken in te voeren om zo een betere toegang tot de zorg te kunnen waarborgen. 

Back to the news
myhub.png

De nieuwe inkomhal kreeg nieuwe beeldschermen, banken, mooie kleuren en vlotter bereikbare terminals. Patiënten die hier binnenstappen, voelen zich vanaf hun aankomst veel welwillender opgevangen, vertelt ons Aurélie Pennickx, operationeel directeur patiëntenparcours van het H.U.B. “De hele herinrichting zorgt voor een soepeler, vlotter onthaal: zo eenvoudig mogelijk voor patiënten, vanaf hun aankomst tot hun inschrijving via de kiosk of terminal: deze verduidelijkt automatisch waar ze moeten zijn, zodat ze zo snel mogelijk bij hun arts geraken. Een ziekenhuisbezoek is zelden een prettig vooruitzicht, maar als we het parcours van de patiënten binnen het ziekenhuis zo aangenaam mogelijk kunnen laten verlopen, zullen ze zich ook comfortabeler en autonomer voelen.”
Jacques Rossler (directeur informatiesystemen) is erg enthousiast over dit werk op het terrein:

Een ziekenhuisbezoek is zelden een prettig vooruitzicht, maar patiënten voelen zich comfortabeler als hun parcours binnen het ziekenhuis als vanzelf verloopt.

Jacques Rossler
Directeur des Systèmes d'Information

“We wilden niet alleen de fysieke toegankelijkheid optimaliseren, maar ook de toegang tot informatie en het regelen van afspraken in het ziekenhuis.”


“Patiënten die via de hoofdingang aankomen, zien meteen de beeldschermen van de inschrijvingen: aan de linkerkant voor Erasme, aan de rechterkant voor Bordet. Ze bevestigen hun identiteit met behulp van hun identiteitskaart, hun contactgegevens en de afspraak met de arts. Dan ontvangen ze een ticket met een barcode.” Jacques Rossler benadrukt meteen iets belangrijks: “De patiënt moet zijn ID-kaart bij zich hebben, maar wees gerust: de pincode hoeft hij niet te kennen en alle data zijn beveiligd. Voor sommige afspraken is het zelfs mogelijk de raadpleging te betalen via deze beeldschermen. Zo verliest de patiënt nog minder tijd.”


Ook de inkomhallen van het HUDERF en van het CGR krijgen spoedig, vanaf 2024, een grondige opknapbeurt. Al die werken zijn bedoeld om het patiëntparcours te vereenvoudigen en ieders comfort te verbeteren. Ook tijdens deze werkzaamheden zullen we er alles aan doen om onze patiënten en onze medewerkers zo weinig mogelijk te hinderen.

Van thuis uit je afspraak regelen: zo doe je dat

In heel het H.U.B (Academisch Ziekenhuis van de ULB) wordt momenteel de app MyHUB in gebruik genomen. Dankzij MyHUB kan je voortaan online, via pc of smartphone, je afspraken maken.
Vandaag zijn er al 120 specialisaties waarvoor afspraken via MyHUB te regelen zijn. De wachttijden verschillen uiteraard volgens het geval. “De andere middelen (telefoon of regeling ter plaatse) zijn nog altijd beschikbaar, maar we raden toch aan om voor de nieuwe digitale tools te kiezen om afspraken vast te leggen.”

  • MyHUB beschikt over een extra functie: “De patiënt kan in MyHUB zijn eigen agenda voor het nemen van medicatie bijhouden en aanvullen, én de nodige geheugensteuntjes inbouwen. De patiënt beheert deze agenda zélf.”
  • Bij een ziekenhuisopname beschikt de patiënt via MyHUB over de opname-vragenlijst: behandeling, anesthesie, dieetvoorkeuren, … alles zit in de app. De patiënt kan alles comfortabel thuis invullen. Maar ook de papieren versie blijft beschikbaar (voor wie dat verkiest).

Ultragenda

Vanaf 2024 zal het hele H.U.B de applicatie Ultragenda gebruiken om afspraken vast te leggen. Zo kunnen we onze patiënten helpen om zo snel mogelijk en zo dicht mogelijk bij hun thuisadres een afspraak te regelen. Voor een MRI bijvoorbeeld (magnetic resonance imaging), kunnen we dankzij deze tool een afspraak aanbieden op een van onze drie locaties, afhankelijk van de dringendheid en de beschikbaarheid van de patiënt. Het is onze bedoeling om de capaciteit van onze verschillende campussen optimaal te gebruiken, en dit in het voordeel van de patiënt. Zo kunnen we een volwassen patiënt voorstellen om naar het Kinderziekenhuis te gaan voor een MRI-scan. Dat betekent natuurlijk niet dat de volwassene daarna in de kinderafdeling zal worden behandeld! Wij vinden het gewoon nuttig om de patiënten optimaal te laten profiteren van alle mogelijkheden die we hebben als ziekenhuisgroepering.

Licht, kleur en warmte: hulp voor de mobiliteit van de patiënt

De DIH-teams, Sébastien Desbonnez en Chrisanthi Petroussianis hebben belangrijk werk afgeleverd! Beide architecten en werfleiders hebben een inkomhal gebouwd die warmte uitstraalt en waar 3 onthaalzones in elkaar overlopen: de kiosk met de inschrijvingsterminals, de opnames en de raadplegingen. 
Binnen dit esthetisch geslaagd geheel, met ook winkels, cafés en restaurants, worden de patiënten heel eenvoudig richting afspraak geleid, eventueel via de liften. 

“Wij wilden de patiëntenstroom verbeteren, maar tegelijk ook de grotere omgeving aangenamer en uitnodigend laten overkomen. De belangrijkste doelstelling was dat iedereen zich intuïtiever naar de juiste plek kan oriënteren. Aangezien patiënten zowel van de metrohalte als van de parking toekomen, eiste dit een globalere denkoefening”, verduidelijkt Sébastien. Chrisanthi vervolgt: “Dat denkwerk leidde ons naar herziening van kleurkeuzes, vervanging van lampen door verlichting in de vorm van ‘lichtlijnen’, en installatie van portalen per zone, met specifieke bewegwijzering. Al die elementen helpen de patiënt zich te oriënteren. Zo wordt de volumetrie van de inkomhal functioneel in plaats van louter decoratief.”

Er werd ook nagedacht over het beheer van de wachtrijen en het comfort dat we de patiënten daarbij konden aanbieden: mensen kunnen tijdens het wachten comfortabel gaan zitten in plaats van rechtop te moeten blijven staan. 

De ingang van elke zone werd dus geherdefinieerd met een portaal in een eigen kleur. Er werd een flinke inspanning geleverd zodat de patiënten niet meer rechtopstaand hoeven te wachten, dankzij een gul aanbod aan zitplaatsen, vooral in de zone voor de raadplegingen. 

“Om de wachttijd te veraangenamen hebben we meubilair volgens onze eigen inzichten ontworpen, terwijl beeldschermen de volgorde aangeven zodat de patiënt eender waar in de zone (en zelfs daarbuiten) comfortabel kan plaatsnemen: niet minder dan 15 beeldschermen tonen overal de status van de wachtrijen naast de overige ziekenhuiscommunicatie”, vertelt Sébastien.

Ook de lichtlijnen helpen de patiënten tot slot om hun parcours te volgen.