Patiëntervaring en patiëntenpartnerschap binnen het H.U.B.
Binnen de waarden van het H.U.B staat het belang van de patiënt zonder twijfel centraal. Een van de manieren waarop dit zich concreet vertaalt, is via de voortdurende aandacht voor de patiëntervaring en de betrokkenheid van patiënten bij de projecten van het H.U.B.
Een van de pijlers van het Departement Kwaliteit bestaat uit het ontwikkelen van methodes om patiëntervaringen te verzamelen en uit de oprichting van drie niveaus van betrokkenheid van patiënten bij de algemene verbetering van de kwaliteit van zorg:
- Eerste niveau: de oprichting van een Patiëntengemeenschap, bestaande uit patiënten die zich vrijwillig inschrijven om geconsulteerd te worden voor gerichte adviezen, enquêtes of specifieke thema’s.
- Tweede niveau: de oprichting van het Patiëntenpartnerschapscomité van het H.U.B., dat uit ongeveer twintig patiënten bestaat. Dit comité, actief sinds januari 2024, komt vier keer per jaar samen en behandelt onderwerpen die worden voorgesteld door de instelling of door de patiënten zelf.
- Derde niveau (in ontwikkeling): de integratie van de stem van patiënten binnen de bestuurs- en besluitvormingsorganen van het H.U.B., om hun deelname aan de strategische richting van de instelling te versterken.
Deze drie niveaus illustreren de institutionele wil om een burgergerichte dynamiek binnen de zorgsector te stimuleren.
Concreet worden de patiëntenpartners betrokken bij de organisatie en animatie van activiteiten van het Departement Kwaliteit (zoals de Kwaliteitsweek). Ze stellen initiatieven voor om de relatie tussen zorgverlener en patiënt te verbeteren, nemen deel aan de opleiding van zorgprofessionals, geven advies over diverse projecten en werken mee in specifieke werkgroepen. Elke patiëntenpartner krijgt de kans om zijn of haar ervaring en perspectief te delen, wat bijdraagt aan een beter begrip van de behoeften en verwachtingen van onze patiënten.
Buiten de ziekenhuismuren wil de instelling de patiëntervaring integreren in de zorgtrajecten om zo de continuïteit, coördinatie en kwaliteit van de zorg te verbeteren. Deze aanpak past binnen een versterkt partnerschap met de huisartsen, die een sleutelrol spelen in het zorgpad van de patiënt.
Concreet Patiënten die zich willen engageren, worden uitgenodigd om contact met ons op te nemen om deel uit te maken van de gemeenschap van patiëntenpartners van het H.U.B.
Ook huisartsen worden aangemoedigd om patiënten die in een van de instellingen van het H.U.B. worden gevolgd, aan te moedigen zich in te schrijven in de speciale databank, zodat hun deelname aan de verschillende initiatieven van het partnerschap wordt vergemakkelijkt. Ons Kwaliteitsdepartement zal vervolgens contact met hen opnemen.
📩 Departement Kwaliteit H.U.B. : Partenariat-patients [dot] qualite [at] hubruxelles [dot] be